tag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post2496349016800358414..comments2010-02-12T10:37:41.733+01:00Comments on Sidentrosor och magiska amuletter: BioWare och varför det är roligare att vara lesbiskdevilkittenhttp://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comBlogger7125tag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-34109946083559441492009-05-02T07:02:00.000+02:002009-05-02T07:02:00.000+02:00Låt mig precisera:
I nästan varje spel med story ...Låt mig precisera: <br />I nästan varje spel med story i dagsläget - det finns alltid undantag - så handlar spelen i stort sett om samma sak. Det är en stereotyp berättelse som kanske verkar cool på ytan men som oundvikligen handlar om att något dödligt står i vägen mellan (ofta) den unge hjälten och dennes mål. Målet är återigen ofta att rädda världen eller något liknande. Stort episkt och dödstråkigt. <br /><br />Så nej, jag menar inte att det nödvändigtvis måste vara HBT-teman i spel. Däremot menar jag att alla spel - inklusive många rollspel - skulle må bra av att ta ett kik på motivation och hur man väver in den i storyn, inte minst hos spelaren. <br /><br />Med tanke på att spelbranschen knappast går i bräschen vad det gäller NÅGOT inom storytelling eller narrativ vore det åtminstone trevligt om de inte BROMSADE utvecklingen med de förstelnade mans och kvinnoroller som finns i dagsläget. <br /><br />Det mest problematiska är egentligen inte storyn i spelen, utan beteendet på onlineforum och hur moderatorer agerar i spel som World of Warcraft, där det har varit (och ibland fortfarande är) totalt förbjudet att ens nämna att man är gay, eller för den delen jude. <br /><br />Don't ask, don't tell kanske funkar i militären, men det funkar inte i en virtuell verklighet där fler och fler unga hänger varje dag. Om den världen blir lika mycket värd som deras egen verklighet så är "don't ask, don't tell" ett reellt problem. <br /><br />Ur min kommentars synvinkel så handlade det mer om att berättelserna suger i största allmänhet - som sagt, även inom många "köpeäventyr" till rollspel.devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-71936207994683284352009-05-02T03:36:00.000+02:002009-05-02T03:36:00.000+02:00"Men med tanke på att datorspelsbranschen ofta går..."Men med tanke på att datorspelsbranschen ofta går i bräschen när det gäller att anamma nya tekniska lösningar, varför är det då så förbjudet att ställa storymässiga krav?"<br /><br />Fast jag undrar hur många som egentligen ställer krav på HBT-ämnen i dataspelen? Jag tror snarare att även i dag, 2009, så skulle HBT-teman snarare skrämma bort fler mainstreamkunder än vad det skulle locka till sig nya kunder inom grupperingar som borde lockas. <br /><br />Eller ser du ett självändamål med dylikt content? Ur ett rättviseperspektiv?Marco Behrmannhttps://www.blogger.com/profile/16831160887618441228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-43644046575661730242009-05-01T07:53:00.000+02:002009-05-01T07:53:00.000+02:00Det är knappast så att jag begär att spelutvecklar...Det är knappast så att jag begär att spelutvecklare går i bräschen. Däremot förväntar jag mig mer av företagen än att de bromsar utvecklingen eller till och med vänder tillbaka den, som det ser ut nu.<br /><br />Jag är medveten om hur mycket pengar en produktion kostar. Jag är också medveten om att spelföretag/ spelförlag har nischat sig så hårt mot en viss publik att en övrig tänkbar publik <I>som faktiskt finns därute</I> automatiskt tänker "spel = FPS". Eftersom jag dessutom undervisar i speldesign, förutom att vara en, så vet jag också att det är "spel = FPS"-attityden som är förhärskande även på spelutbildningarna. <br /><br />Men med tanke på att datorspelsbranschen ofta går i bräschen när det gäller att anamma nya tekniska lösningar, varför är det då så förbjudet att ställa storymässiga krav?devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-34636956427006600352009-05-01T02:31:00.000+02:002009-05-01T02:31:00.000+02:00Jag ser det som framsteg att spelindustrin försöke...Jag ser det som framsteg att spelindustrin försöker blanda in kärlek överhuvudtaget i detta skedet i spelen. För bara ett par år sedan hade detta varit helt otänkbart. Och att begära att spelindustrin skall gå i bräschen för samhällsutvecklingen är nog för mycket begärt, speciellt i dag när AAA-titlar ändå kostar 100+mkr och man som utvecklare/publisher är livrädd för förlöjligande online ("höhö, såg du bögsexfilmen från Mass Effect 2 på Youtube, eller?!"). <br /><br />Däremot, har inget hänt om ca 5-10 år blir jag mer ledsen och nedstämd - givet att utveckligen fortsätter i vårt (västerländska) samhälle i samma riktning som nu.Marco Behrmannhttps://www.blogger.com/profile/16831160887618441228noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-23376452941293469712009-04-30T11:06:00.000+02:002009-04-30T11:06:00.000+02:00Problemet för BioWare är väl att de försöker rikta...Problemet för BioWare är väl att de försöker rikta sig till en "vuxnare" publik, men samtidigt inte vågar gå hela vägen.<br /><br />Ta deras senaste storsäljare Mass Effect, där relationerna mellan karaktärerna spelar avgörande roll, och man kan bli kär i (och ha sex med) en av dem. Det hela är bra och "vuxet" utfört FÖRUTOM då att en kvinnlig huvudperson kan bli kär i både en man och en kvinna, men en manlig sådan bara kan hålla sig hetero. Summa summarum: lesbisk kärlek (och sex) är OK, gay är det inte.Tobbehttps://www.blogger.com/profile/09996587556319271240noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-78433500256218920992009-04-30T07:42:00.000+02:002009-04-30T07:42:00.000+02:00Jo, men visst är det så? Det som är deprimerande i...Jo, men visst är det så? Det som är deprimerande i sammanhanget är att det har varit på precis samma sätt i WoW, på Xbox-Live och i Sonys Home. <br /><br />:D! Go Penny Arcade!devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-64991792134767550672009-04-29T13:58:00.000+02:002009-04-29T13:58:00.000+02:00Intressant. Man får lite Newspeak-vibbar.
En lite...Intressant. Man får lite Newspeak-vibbar.<br /><br />En lite lättsammare reaktion:<br />http://www.penny-arcade.com/comic/2009/4/29/reasoned-assessment/Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/18166413525947784810noreply@blogger.com