tag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.comments2010-02-12T10:37:41.733+01:00Sidentrosor och magiska amuletterdevilkittenhttp://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comBlogger75125tag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-36248948813086975782010-02-12T10:37:41.733+01:002010-02-12T10:37:41.733+01:00For vad det ar vart sa uppskattar jag det du gor. ...For vad det ar vart sa uppskattar jag det du gor. Trots att jag verkar sakna svenska bokstaver.Revolverspelhttps://www.blogger.com/profile/12049620047306522505noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-12266918428497638782010-02-06T08:03:12.624+01:002010-02-06T08:03:12.624+01:00Mtp det ifrågasättande, det grundlösa inkompetensf...Mtp det ifrågasättande, det grundlösa inkompetensförklarande och den tröttsamma kamp det innebär att konstant bli ifrågasatt på subjektiva grunder (med påföljande skällsord som exempelvis rabiat feminist, spelhatare, sexualmoralist, moralpaniker osv) anser jag inte att det är värt att fortsätta. Den här attityden har funnits med sedan jag började engagera mig i ämnet. Jag vet inte hur många gånger jag blivit kallad för "Didi" vid det här laget. Det är tröttsamt, jag blir nedstämd och det finns inget som tyder på att den här behandlingen kommer att upphöra, snarare tvärtom. Spel är ett känsligt område för många, just för att det är så engagerande, och eftersom det är jag som kommer med budskapet om att spelen inte är perfekta är det också jag som får ta mycket av den framvällande ilskan på olika sätt. Jag har hård hud, men den är inte hur hård som helst.devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-88267395478584506172010-02-05T12:01:54.309+01:002010-02-05T12:01:54.309+01:00Jo, det är klart att den blir en bok! Ut med huvud...Jo, det är klart att den blir en bok! Ut med huvudet ur väggen! :)Revolverspelhttps://www.blogger.com/profile/12049620047306522505noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-16399549493483933072010-02-05T08:11:17.472+01:002010-02-05T08:11:17.472+01:00Det skulle verkligen vara synd. Jag håller inte al...Det skulle verkligen vara synd. Jag håller inte alltid med dig i sak och kanske just därför vill jag veta mer om hur du resonerar. En bok är bättre än alla andra former av kommunikation när det gäller att sprida idéer.Arvidhttps://www.blogger.com/profile/04499831455000817027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-61971426472393302982010-02-03T16:30:58.672+01:002010-02-03T16:30:58.672+01:00Hej!
När jag sökte efter en gammal intressant dis...Hej!<br /><br />När jag sökte efter en gammal intressant diskussion på Brand Robins blogg Yudhishthira’s Dice från för flera år sedan upptäckte jag att den verkar försvunnit, men nu fann jag dessa länkar istället (som jag förvisso inte läst igenom).<br /><br />http://www.pixiepalace.com/2007/03/29/i-want-to-play-her/<br /><br />http://www.pixiepalace.com/2007/03/29/i-want-to-play-her/Anders Sveenhttps://www.blogger.com/profile/06908391257370063893noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-21579091553586244432010-02-02T15:54:22.361+01:002010-02-02T15:54:22.361+01:00Jag menar att om det är som du säger, att de etabl...Jag menar att om det är som du säger, att de etablerade spelföretagen inte vill göra spel för kvinnor, så är läget mycket bättre än om det finns en brist på efterfrågan. Är det ett ”attitydproblem” inom branschen så kommer det förr eller senare någon som tänker annorlunda och utnyttjar luckan i utbudet. Är det ett ”attitydproblem” hos de potentiella kunderna (tjejer uppfattar att spel inte är något för dem) så blir det mycket svårare.Arvidhttps://www.blogger.com/profile/04499831455000817027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-67854201944367838462010-02-01T18:19:08.101+01:002010-02-01T18:19:08.101+01:00Det finns ett antal undersökningar som säger det m...Det finns ett antal undersökningar som säger det motsatta. Titta exempelvis på Fron, Fullerton, Mories och Pearces artikel om spelhegemonier. <br /><br />I den lägger de fram följande argument:<br />Makteliten inom datorspel består av en huvudsakligen vit, manlig och i andra hand asiatisk manlig grupp.<br /><br />Den här hegemoniska eliten bestämmer vilka teknologier man skall satsa på, den bestämmer vilka spel som skall göras och för vilka spelare spelen skall göras. Den fungerar i samarbete både med utvecklare och med självutnämnda hardcorespelare som har utvecklat en exkluderande syn på "minoritetsspelarna", som exempelvis kvinnor, många män och människor med annan etnisk härkomst. <br /><br />Den här makteliten stöds dessutom av tidningar, annonsinfrastrukturer och recensionssystem som höjer en viss typ av spel till skyarna och marginaliserar de spel som inte passar in.<br /><br />De som hävdar att spel skapas för spelmarknaden har inte koll på sina siffror. Majoriteten av alla spelare är kvinnor i 40-årsåldern. Men de spelar så klart casual games. Och casual games är inte en del av den definierade marknad som utgörs av maktelitens hardcorespelare. <br /><br />Det är med andra ord ett riktigt råttbo, och lösningen är förmodligen inte så enkel som du vill låta påskina.devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-10466963929412508042010-02-01T15:41:52.751+01:002010-02-01T15:41:52.751+01:00Jag tackar, bockar och bugar.Jag tackar, bockar och bugar.devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-380242738409158352010-02-01T15:24:46.198+01:002010-02-01T15:24:46.198+01:00Skitbra! Jag tänker länka till det här i tid och o...Skitbra! Jag tänker länka till det här i tid och otid från och med...nu!Revolverspelhttps://www.blogger.com/profile/12049620047306522505noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-44060958334333097492010-02-01T14:27:46.008+01:002010-02-01T14:27:46.008+01:00Ok, det finns alltså lite för många programmerare ...Ok, det finns alltså lite för många programmerare och för få marknadsanalytiker på ledande befattningar?<br /><br />Jag tycker nog ändå att det borde vara ett övergående problem. Det räcker väl med en eller ett par tillverkare som ser en möjlighet att ta nya marknadsandelar och sedan är saken biff.Arvidhttps://www.blogger.com/profile/04499831455000817027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-18492380238003073552010-01-31T20:47:06.038+01:002010-01-31T20:47:06.038+01:00Tack. Men få inte mindervärdeskomplex. Jag har öva...Tack. Men få inte mindervärdeskomplex. Jag har övat länge på det här :)devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-14528882976394013812010-01-31T19:56:39.762+01:002010-01-31T19:56:39.762+01:00Åsa, du skriver så vackert, vettigt, klokt och fen...Åsa, du skriver så vackert, vettigt, klokt och fenomenalt bra att jag får enorma mindervärdeskomplex :)Elinhttps://www.blogger.com/profile/04071341071532815823noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-40089270638794064642010-01-31T08:34:10.217+01:002010-01-31T08:34:10.217+01:00Din teori om fiktion/ verklighet är intressant. Ha...Din teori om fiktion/ verklighet är intressant. Har du något underlag för den, eller är det bara en känsla? <br /><br />Min uppfattning - utifrån den forskning jag har läst - gör gällande att våra egna uppfattningar om hur världen är beskaffad påverkar vårt spelande i mycket hög grad. Spelandet i sig är också beroende av hur speldesignern har formulerat sig, hur regelmekaniken ser ut och så det där eviga tjatet om numerära skillnader mellan kvinnor och män. Litteraturen som ligger bakom påverkar säkert också, men den i sin tur speglar hur det ser ut i verkligheten. Kontentan är att vi aldrig kommer ifrån våra egna faktiska förhållanden. <br /><br />Kvinnor är inte onda enbart i Likstorm. Låt mig sätta det hela i ett sammanhang. I många av äventyren som jag har (och håller på) att gå igenom ifrån Sinkadus och Fenix representerar kvinnan det kaotiskt onda. Syfteslös ondska, motivlös ondska - ondska för ondskans egen skull. Livisika representerar också en syfteslös ondska. Men det handlar inte enbart om svenska rollspel. Titta på D&D. I den spelvärlden finns ett enda matriarkat och det är Drow. <br /><br />Drow - för de som inte känner till den rasen - är alver som lever under jorden. Deras prästinnor regerar genom att mörda och intrigera för att hålla sig kvar vid makten, de är fega och svaga. Eftersom de dyrkar Lolth är de också ur ett moraliskt perspektiv kaotiskt onda. <br /><br />Det är - om man tittar efter - ett motiv som återkommer gång på gång. Männen har ofta ett motiv med det de gör. Hämnd och makt är de vanligaste motivationerna, men kvinnor är onda av naturen. Den här synen på kvinnan som ond går tillbaka åtskilliga hundra år i tiden. Enligt Karen Armstrong ligger mycket i hur vi ser på kvinnor i de kristna texterna från 1400-talet. Sexualitet var en synd som de kristna kyrkofäderna inte kunde acceptera hos sig själva, så de projicerade den istället på kvinnorna. Jag citerar Malleus Maleficarum: <br /><br /><i>What else is a woman but a foe to friendship, an inescapable punishment, a necessary evil, a natural temptation, a desirable calamity, a domestic danger, a delectable detriment, an evil of nature, painted with fair colors!</i><br /><br />Armstrong hävdar att häxbränningarna som ägde rum under 15- och 1600-talen markerar en period när den skräck för och det hat gentemot kvinnorna verkligen exploderar. Under en lång period hade människor indoktrinerats att tro att kvinnor var sexuellt depraverade varelser och mannens fiende. När så Satan gjorde sitt stora framträdande i den kristna sfären blev sex något demoniskt och kvinnor blev samhällets ärkefiender.<br /><br />Läser man Bo Erikssons bok "Tusen år av fantasy" så får man också reda på att det finns en stark koppling mellan fantasy och den kristna världsuppfattningen. <br /><br />Hjältens mänsklighet vinner han genom att besegra ondskan, men även genom att besegra frestelsen. Det är kanske inte så konstigt att båda de här hindren i vissa fall bakats ihop till ett enda? <br /><br />Jag tror du missar poängen med att alltid synas. Tjejer syns alltid, oavsett om de är nya i sammanhanget eller inte. Tjejer som prövar på rollspel ÄR tjejer i första hand, och representerar även gruppen tjejer. De kommer inte att behandlas som vem som helst, och det är ett genomgående tema. <br /><br />Konventen har långsamt börjat ändra på sig, men hur kul är det att dyka upp som en av kanske 100 tjejer på ett konvent med 1600 deltagare? Tror du att en ytterligare kille får någon att höja på ögonbrynen?devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-74185601799245256972010-01-30T12:59:16.291+01:002010-01-30T12:59:16.291+01:00Intressant och djuplodande artikel, kul att se lit...Intressant och djuplodande artikel, kul att se lite forskning som bakgrund också. Jag skulle skriva under på det mesta, men några kommentarer:<br /><br />- Det är sant att fantasy är bundet av konventioner, inte alls helt fritt. Men jag tror att det är givet - för att kunna ta till sig fiktion måste man kunna associera. Det behöver dock inte vara associationer till verkligheten - det kan lika gärna vara associationer till annan fiktion/fantasy, eller hur? Jag tror faktiskt könsrollerna i faktiskt spel påverkas mer av könsroller i genren, än könsroller i verkligheten (om de skiljer sig åt).<br /><br />- Att kvinnor är onda i Likstorm - det tycker jag är irrelevant. Den absoluta majoriteten av "ondingar" i all fiktion är ju alltid män, så att det då och då finns kvinnor tycker jag inte innehåller ett dolt budskap att kvinnor är onda. Snarare bör ondingarna i bästa fall också vara 50% kvinnor, 50% män.<br /><br />- Att alltid synas om man kommer in som ny i en spelgrupp tror jag är oundvikligt. Tjejer kanske drabbas mer av det, men som nybörjare, utböling, utlänning, eller vad det nu kan vara kommer man alltid behandlas annorlunda av en grupp tills dess att man accepterats som en av dem. Men tjejer som prövar på rollspel är ju i första hand nybörjare och i andra hand tjejer, så de bör behandlas precis som en nybörjarkille. Men de kommer ha spotlighten på sig i vilket fall till en början.RipperDochttps://www.blogger.com/profile/07114853481032978016noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-14955980737832220072010-01-29T07:56:42.991+01:002010-01-29T07:56:42.991+01:00Mottagandet har så klart varierat från grupp till ...Mottagandet har så klart varierat från grupp till grupp, men Dockmakarna fick mycket gott betyg från de flesta som spelade det. En vanlig kommentar vad jag förstår var den bakomliggande motivationen till sättet paret Kempel handlade på. Det var tydligen ovanligt i äventyr. <br /><br />Vad det gäller de allmänmänskliga temana så är det ju precis det jag vill ha sagt att det skiljer sig inte så mycket mellan mina äventyr och andras. Det är bara andra teman i dem, om man tittar lite extra noga. <br /><br />Hur många äventyr har du spelat som exempelvis (som i Dockmakarna) tar upp hur en familj påverkas av förlusten av ett barn? Nu är det förvisso en extrem reaktion, men det skall ju också vara någon form av underhållning i det hela OCH det skall vara Götterdämmerung.<br /><br /><a href="http://www.devilkitten.se/down/pdf/adventures/leritesacre.pdf" rel="nofollow">Le Rite Sacré</a> som också är till Götter, men som aldrig varit med på konvent, handlar om en ung kvinna som tror hon bär på djävulens barn och därför försöker ta livet av sig. Det var någon som påpekade att en sådan kvinna skulle kunna ses som ett offer men Louise, som hon heter, är både aktiv i äventyret och handlingskraftig. Hon har inte många verktyg att ta till för att få sin vilja igenom, men istället för att föda något oheligt är hon beredd att offra sin själ. <br /><br />Just Samhain skrevs helt utan tanke på vare sig jämlikhet eller genusvetenskap, så jag är rätt nöjd med fördelningen ändå.devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-5385480455234625212010-01-28T23:44:04.553+01:002010-01-28T23:44:04.553+01:00Öh, glömde det, men jag tror fortfarande att om de...Öh, glömde det, men jag tror fortfarande att om det ska ge genomslag får det skrivas till de två stora DoDT eller M:UA i deras respektive setting. M:UA skulle jag verkligen vara nyfiken på.Kostahttps://www.blogger.com/profile/09163542323505576630noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-14194606306346132972010-01-28T23:41:50.083+01:002010-01-28T23:41:50.083+01:00Okej, tittat väldigt snabbt på de tre (Swedenborgs...Okej, tittat väldigt snabbt på de tre (Swedenborgska har jag skummat för länge sen), som verkade vara till Götterdämmerung, DoDE och D20 Modern, så det var ju klart till moderna spel så då har du gjort det.<br /><br />Hur gick det då? Vad fick de för mottagande på konventen? De såg ju ruskigt snygga och välproducerade ut. Samhain ser verkligen ut som ett jättearbete! Snyggt!<br /><br />Undantaget Götterdämmerung så verkar de andra två inte utspelar sig i rollspelens officiella världar (antar iofs att det inte finns till D20).<br /><br />Vad är det för mänskliga teman som tas upp där som skiljer dem från säg Vildhjärta, Kalabaliken i Karle eller nidingen Snösaga? Med risk att vara trög hänger jag inte med där.<br /><br />PS. Noterar att det är 12 K och 15 M bland SLPs i Samhain (med risk för felräkning då) appropå den hätska nummerdebaten. DS.Kostahttps://www.blogger.com/profile/09163542323505576630noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-89390606595413881362010-01-28T21:27:18.631+01:002010-01-28T21:27:18.631+01:00@ Arvid - jo, det HAR betydelse. Samma sorts "...@ Arvid - jo, det HAR betydelse. Samma sorts "revolution" uppstod runt "tjejspel" i slutet på 90-talet, när Barbie Fashion Designer tog spelmarknaden med storm och sålde bättre än både Doom och Quake. Resultatet blev en rad spel med dålig budget som körde "tjejmarknaden" i botten, eftersom de inte höll samma kvalitet som hardcorespelen. Publiken som spelen riktade sig mot togs inte på allvar och som en reaktion på det gjordes sämre spel. Sämre spel lockade ännu färre tjejer till att spela och ryktet om att "tjejer inte spelar" uppstod som det sedemera tog närmare 12 - 15 år att bli av med.<br /><br />Jo, det är en issue, eftersom förlagen inte alltid inser var marknaden ligger och framförallt inte fattar hur man skall hantera marknaden.devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-91568295847701387882010-01-28T16:38:03.738+01:002010-01-28T16:38:03.738+01:00Är inte statusproblemen lite av ett "gråta he...Är inte statusproblemen lite av ett "gråta hela vägen till banken"-bekymmer? Konsumenterna kommer ändå till sist visa vilka spel som är gångbara.Arvidhttps://www.blogger.com/profile/04499831455000817027noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-53249550578580533002010-01-28T09:33:30.722+01:002010-01-28T09:33:30.722+01:00Bra poäng där med casualspelen. Jag kan verkligen ...Bra poäng där med casualspelen. Jag kan verkligen se framför mig hur diskussionerna säkert kan gå lite sådär i branschen. Och jag håller verkligen med dig. Vilka framsteg vi har gjort sen i framtiden då vi förhoppningsvis bryr oss mer om huruvida spelen helt enkelt är bra eller dåliga, och inte ser dem som riktade till en speciell publik eller liknande.Elinhttps://www.blogger.com/profile/04071341071532815823noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-17504898472832704722010-01-28T09:19:28.244+01:002010-01-28T09:19:28.244+01:00Kosta, jag har redan skrivit åtskilliga äventyr ti...Kosta, jag har redan skrivit åtskilliga äventyr till konvent som har de här temana, eller åtminstone försöker sig på att vara jämställda. <br /><br />Här kan du hämta hem dem om du är intresserad: <br /><a href="http://www.devilkitten.se/down/pdf/adventures/xhwp.pdf" rel="nofollow">X. Hartford Wales & Partners (SydCon)</a><br /><a href="http://www.devilkitten.se/down/pdf/adventures/samhain.pdf" rel="nofollow">Samhain (tillsammans med Bea Düring BSK)</a><br /><a href="http://www.devilkitten.se/down/pdf/adventures/dockmakarna.pdf" rel="nofollow">Dockmakarna (Stockholms spelkonvent)</a><br /><a href="http://www.devilkitten.se/down/pdf/adventures/swedenborg.pdf" rel="nofollow">På besök i det Swedenborgska rummet (Fenix 4/08)</a><br /><br />Vad det gäller rollspel håller jag redan på med ett par stycken, varav ett utspelar sig ibland Amazonerna i det antika Grekland. Men det tar som sagt tid att få till det. <br /><br />Det behövs inte så mycket för att göra äventyr som tilltalar en bredare publik. Jag tror inte det hänger specifikt på kvinnliga teman, utan snarare på att man ser mänskliga teman som något annat än enbart mannens perspektiv på vad det innebär att vara människa.devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-32112082505939509992010-01-27T18:18:46.751+01:002010-01-27T18:18:46.751+01:00Som ni säger, två grejer, ett den memetiska om-pro...Som ni säger, två grejer, ett den memetiska om-programmeringen som måste var subtil och rikta sig mot "manliga" spel och sen att skapa rollspel som lockar kvinnor in i hobbyn (fö måste det komma spel som lockar någon överhuvudtaget in i hobbyn). <br /><br />Enklast verkar vara första delen, typ, skriv ett M:UA äventyr till ett konvent, det lär bli välbesökt av män. Men du måste skriva det, Åsa. Enklaste sättet att se om kvinnliga teman kan slå sig på den "marknaden". SSK i höst?<br /><br />Skriva ett rollspel går ju men tar längre tid, förslagsvis gör du som jag tänkt, gör ett "kort"-rollspel (Se min blogg och Onesevenstudio här: http://irrfarderutanslut.blogspot.com/2009/11/en-gammal-ide.htmlKostahttps://www.blogger.com/profile/09163542323505576630noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-43483587305985541282010-01-27T13:36:10.686+01:002010-01-27T13:36:10.686+01:00Tyvärr har ju World of Darkness i stort och Hunter...Tyvärr har ju World of Darkness i stort och Hunter i synnerhet jobbat hårt på att föra tillbaka WoD till klassiska könsroller i den nya utgåvan. Men visst, det är ju ingen större skillnad på vad kvinnor och män kan göra i Vampire. De flesta har likvärdiga krafter, och det som är intressant är inte kön, utan vampyrskapet. <br /><br />Jag tror säkert att introspektionen och den regelmässiga, påtvingade konsekvensen av att vara ett monster (willpower, humanity osv) tilltalar en bredare publik än fantasyrollspelen med sina konsekvenslösa slaktäventyr (hårdrar lite).devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-85179589629157573532010-01-27T12:21:15.260+01:002010-01-27T12:21:15.260+01:00Jag tror också att Vampire hade fördelen av att va...Jag tror också att Vampire hade fördelen av att vara något nytt. Settingen var inte tyngd av självklara mansideal. Tvärtom. Det var närmast helt androgynt (iaf var mina karaktärer det :)). Kvinnan var någon, hon kunde vara vad som helst. Jag tror att den biten gjorde en del, iaf det som är intressant i det här fallet, även om, som du säger, att det var flera faktorer som samverkade. <br /><br />Mouse Guard har liknande förutsättningar, och det är väldigt lättillgängligt. Dessutom utspelar det sig i ett matriarkat.Revolverspelhttps://www.blogger.com/profile/12049620047306522505noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-1749250504248941260.post-54905913065090233992010-01-27T11:49:28.486+01:002010-01-27T11:49:28.486+01:00Shock har jag spelat och har hemma, men Shock har ...Shock har jag spelat och har hemma, men Shock har nackdelen av att vara ett ganska smalt spel och definitivt inget för nybörjare. Det brukar vara ett "problem" med indiespelen. De är nyskapande men förutsätter ofta att de som spelar har någon form av erfarenhet av rollspel innan de tar sig an spelen, eftersom många av regelsystemen är så löst hållna att det kan vara svårt att förstå hur spelen går till utan att veta vad rollspel går ut på. <br /><br />Det blir ett problem när man skall applicera punkt två i listan :). <br /><br />Men jo, jag tror du har rätt i båda fallen. <br /><br />Hur det var med vampire vet jag faktiskt inte. Det jag kan tänka mig är att Vampire som fenomen dessutom fick lite extra lyftkraft av att gotiken helt plötsligt blev mainstream, och att böcker som Anne Rice En vampyrs bekännelse började slå stort. Dessutom blev ju Mark Rein Hagens rollspel utöver det en TV-serie, som var riktigt poppis, men som lades ner, eftersom huvudrollsinnehavaren gick och dog.<br /><br />Så det var många olika faktorer som samverkade för att öka just Vampires popularitet.devilkittenhttps://www.blogger.com/profile/05389873794820888057noreply@blogger.com