söndag 8 mars 2009

Misogyni i kvadrat

Jag sitter för tillfället tillsamman med Joakim och går igenom en hög med gamla Fenix (fortfarande, det är mycket text) och vi sprang på två korta berättelser som är några slags äventyrsuppslag till spelet Götterdämmerung.

Jag blev heligt förbannad när jag läste dem, faktiskt. Förbannad och sanningen att säga helt förbluffad.

Den första heter "Det röda lejonet och den blå liljan" och är en parafras på Rödluvan och vargen. I den här specifika berättelsen handlar det om mademoiselle Potrine som inte får något förnamn, men som är prostituerad och beskrivs som en dum-söt jänta. Hon slutar, efter ett enormt voyeuristiskt textstycke, som en hög med likdelar i en säng. Men, verkar berättelsen säga, hon får ju skylla sig själv. Hon var ju klädd på det viset.

Det är överlag en riktigt läskig stämning i texten, inte på grund av den undergång som antyds nalkas, utan på grund av den kvinnosyn som författaren ger utlopp för. Likadant är det med "De sju syndernas borg". Där inleds dessutom berättelsen med en våldtäkt. Det är en furste som kommer ridande och får syn på en ung kvinna som är vacker som en dag och klädd i ett tunt linne. Att vara klädd i ett tunt linne gör att den här fursten inte kan hejda sig utan sliter ner henne från hästen och tar henne på fläcken. Eftersom män nu är djur. Säger texten. Och hon var ju klädd på det viset, då får hon fanimej skylla sig själv. Det kanske räcker med det referatet. Jag kan avslöja att det finns ytterligare sju kvinnolik i berättelsen. Det är någon slags parafras på Blåskägg.

De här texterna finns att läsa i Fenix nr 5/06 och nr 1/07. Man får förmoda att de är godkända av RiotMinds som stämningstexter, eftersom de är layoutade på ett sätt som officiellt material vanligtvis är och dessutom skrivna av en av dem som numera ligger bakom RiotMinds.

Jag är som sagt förbluffad över vad jag har hittat. Jag visste att det var dåligt med kvinnliga spelledarpersoner och dylikt i äventyren, men jag visste inte att kvinnor var riktigt så lättvindiga att ta livet av och på andra sätt hantera i rollspel.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar