måndag 23 mars 2009

Problemet med Abe

Jag har på senare tid suttit och glott lite på Hellboy II: The Golden Army. Eftersom både Nuala och Nuada intresserar mig på grund av sin "otherness", sitt annorlundaskap och utanförskap, så har jag kollat lite extra på dem och extramaterialet som omger dem.

En sak som blir tydlig ganska snabbt är att Nualas romans - eller vad man nu vill kalla det - med Abe Sapien inte är helt oproblematisk i de (ofta) manliga intervjuarnas ögon. Abe är inte bra för Nuala. Abe är slemmig, Abe är äcklig.

I en intervju frågar Anna Walton som spelar Nuala vem Nuala skulle ha blivit ihop med då, för hon förstår inte problemet. Svaret låter inte dröja. "Ett troll! Vem som helst, men inte slemmige Abe!"

Ett troll som Mr. Wink (stor, dum, påminner en hel del om Hellboy, om man skall vara helt ärlig) är alltså den varelse som bäst kan ta hand om den nästan genomskinliga och mycket vackra Nuala.

Men vad är problemet med Abe? Jag tror att problemet med Abe är samma problem som gör att Mr. Wink, en ofta våldsam och inte särskilt smart varelse är rätt för Nuala. Abe är ingen kämpe. Abe är intellektuell, läser fyra böcker om dagen, förutsatt att någon vänder blad åt honom. Abe är smal och spenslig, knappast det muskelknippe han bör vara för att rätt kunna skydda Nuala, något som vi dessutom får bekräftat när Abe är smart nog och uppmärksam nog att notera att Nuala har det kungliga sigillet på sitt armband och därför följer efter henne. Tyvärr är inte Abe den enda som följer efter. Mr Wink är också Nuala på spåren och när Abe och Nuala får kontakt så brakar han helt våldsamt in mitt i deras konversation. Abe försöker skydda Nuala men misslyckas. Istället får Hellboy ta över. Abe misslyckas alltså med det mest grundläggande som män SKA kunna göra för sina kvinnor. Han kan inte beskydda henne.

Abe är alltså helt fel. Han är vek. Men han har något som de andra männen i samlingen inte har, möjligtvis med undantag för Nuada. Han är intelligent, känslig och empatisk. Inte minst för att han har övernaturliga förmågor som låter honom känna och uppleva andras känslor.

Själv hade jag garanterat fallit för Abe, precis som Nuala gör. Han har allt som jag värdesätter hos en man. Intelligens, känslighet, förståelse. Att han är smal och spenslig gör inte så mycket. I dagens samhälle behöver jag inte min man till att beskydda mig.

Månne är det detta som gör att de som uttalat sig om Abe och Nuala påstår att Nuala kunde ha gjort sig ett bättre parti. Mansrollen behövs inte längre, den där kvinnan är vek och svag och mannen är den som skyddar henne från omvärlden. Smart är sexigt. Abe är sexig. Till och med den lätt knäppa och krigslystne Nuada som med sitt uppror i princip tar livet av sin egen ras är sexigare än både Hellboy och Mr Wink. Kanske för att det ligger en våldsam intelligens bakom de gula ögonen. Han vet vad han gör, men han gör det likväl, även om konsekvenserna kommer att bli förödande för både honom och hans syster.

Visst är det för övrigt lustigt hur kroppstyper förmedlar "vad man är"?

- smal och eterisk - överjordiskt smart, snabbtänkt, kvick och pysslig
- Muskulös och gigantisk - dum men bra på att slåss, klumpig och dålig finmotorik
- fet och stor - dum i huvudet och värdelös på det mesta, ofta rolig sidekick

Det finns mycket att jobba på här.

Tills dess skall jag sätta mig och titta på Hellboy II - The Golden Army igen och njuta av Nualas romans med Abe. Den har hon förtjänat. Och han också för den delen.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar