onsdag 29 april 2009

BioWare och varför det är roligare att vara lesbisk

På GayGamer.net läser jag idag att BioWare har haft ett HBT-debacle på sitt forum. Det rör sig om en diskussion om HBT-diskriminering på BioWares KOTOR-forum.

Tydligen har tråden med temat stängts av en moderator med motivationen att termerna inte existerar i Star Wars universat. Det är rätt intressant. Att termerna inte existerar, betyder det att homosexuella, bisexuella och transsexuella har suddats bort från en hel värld?*

Inte enligt GayGamer. I Knights of the Old Republic förekommer det en kvinnlig lesbisk jedi vars död eller överlevnad har betydelse för hur spelet utveckas efterhand, så lesbiska kvinnor är i alla fall tillåtna. Det finns en del på forumet, och på relaterade bloggar, som frågar sig varför det bara finns lesbiska kvinnor i spel, och hur man blir bemött av omvärlden i spelen om man erkänner att man är gay.**

Jag har ett jättebra svar på den frågan. Lesbiska kvinnor är sexiga för straighta män. Kanske inte för samtliga straighta män, men många män jag har pratat med tycker att det är sexigt med kvinnor som har sex, eller att föreställa sig två kvinnor som har sex...

... på precis samma sätt som många tjejer jag har pratat med (och för den delen läst om) tycker om att föreställa sig två män som har sex med varandra, eller två män som har ett förhållande. Go figure.

För kvinnorna handlar det (ofta) om att ett förhållande mellan två jämlikar som står högre upp på statusskalan är sexigt. Det finns mängder av fan fic som är skrivet av unga kvinnor om Spock och Kirk till exempel.

Anledningen - och slutklämmen - blir som alltid att det är grabbar som gör spelen (som vanligt med betoning på att "grabbar" lever upp till omöjliga mansideal genom spelen) och att tjejer som har sex med varandra kan vara lite sexigt. Alltså petar lämplig speldesigner/ storyförfattare in lite lesbisk action och tror att det för den delen är ett "HBT-korrekt" spel. Utan att tänka på att det finns minst lika många bögar därute.

Den här debatten eller vad man nu skall kalla det gör mig lite deprimerad. För på precis samma sätt som kvinnor inte "finns" i spel, "finns" heller inte homosexualitet, bisexualitet och transsexualitet i spel.


I asked BioWare if other posts concerning race, gender, religion or heritage had been shut down because their terminology was not literal Star Wars cannon, and pointed out the numerous other threads that used non-Star Wars terminology (as it would be impossible to do otherwise unless the forums are strictly for Role Playing, which they are not). I also pointed out the PR snafus suffered by Blizzard and Microsoft for similar incursions against GLBT visibility, and that while it's a very, very, very difficult line to walk from a community management perspective, it's equally very, very, very important not to appear to suppress GLBT gamers' voices.

In fact, it's those same protective urges to "keep it clean" that help create a safe haven for anti-GLBT hate speech in the gaming community. Visibility is the key to making intolerance socially unacceptable.
- GayGamer.net



Och spel skall ändå vara ett medium med tusen möjligheter. Varför kör spelutveckarna fast i att inte bara skala bort det de tycker är obehagligt personligen, men även i att förstärka ohälsosamma och framförallt helt orealistiska mansbilder?

I en sådan situation syns inte möjligheterna längre, utan bara omöjligheterna. Och spelföretagen, spelförlagen och spelutvecklarna stöttar den attityden.

___________________
* Enligt GamePolitics har en ny tråd med samma tema öppnats på forumet.
** Jag frågar mig om artikeln på All About the Game egentligen hade behövt handla om BARA tjejer, på precis samma sätt som jag frågar mig varför bilderna som skall illustrera homosexualitet enbart är på kvinnor?

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

7 kommentarer:

  1. Intressant. Man får lite Newspeak-vibbar.

    En lite lättsammare reaktion:
    http://www.penny-arcade.com/comic/2009/4/29/reasoned-assessment/

    SvaraRadera
  2. Jo, men visst är det så? Det som är deprimerande i sammanhanget är att det har varit på precis samma sätt i WoW, på Xbox-Live och i Sonys Home.

    :D! Go Penny Arcade!

    SvaraRadera
  3. Problemet för BioWare är väl att de försöker rikta sig till en "vuxnare" publik, men samtidigt inte vågar gå hela vägen.

    Ta deras senaste storsäljare Mass Effect, där relationerna mellan karaktärerna spelar avgörande roll, och man kan bli kär i (och ha sex med) en av dem. Det hela är bra och "vuxet" utfört FÖRUTOM då att en kvinnlig huvudperson kan bli kär i både en man och en kvinna, men en manlig sådan bara kan hålla sig hetero. Summa summarum: lesbisk kärlek (och sex) är OK, gay är det inte.

    SvaraRadera
  4. Jag ser det som framsteg att spelindustrin försöker blanda in kärlek överhuvudtaget i detta skedet i spelen. För bara ett par år sedan hade detta varit helt otänkbart. Och att begära att spelindustrin skall gå i bräschen för samhällsutvecklingen är nog för mycket begärt, speciellt i dag när AAA-titlar ändå kostar 100+mkr och man som utvecklare/publisher är livrädd för förlöjligande online ("höhö, såg du bögsexfilmen från Mass Effect 2 på Youtube, eller?!").

    Däremot, har inget hänt om ca 5-10 år blir jag mer ledsen och nedstämd - givet att utveckligen fortsätter i vårt (västerländska) samhälle i samma riktning som nu.

    SvaraRadera
  5. Det är knappast så att jag begär att spelutvecklare går i bräschen. Däremot förväntar jag mig mer av företagen än att de bromsar utvecklingen eller till och med vänder tillbaka den, som det ser ut nu.

    Jag är medveten om hur mycket pengar en produktion kostar. Jag är också medveten om att spelföretag/ spelförlag har nischat sig så hårt mot en viss publik att en övrig tänkbar publik som faktiskt finns därute automatiskt tänker "spel = FPS". Eftersom jag dessutom undervisar i speldesign, förutom att vara en, så vet jag också att det är "spel = FPS"-attityden som är förhärskande även på spelutbildningarna.

    Men med tanke på att datorspelsbranschen ofta går i bräschen när det gäller att anamma nya tekniska lösningar, varför är det då så förbjudet att ställa storymässiga krav?

    SvaraRadera
  6. "Men med tanke på att datorspelsbranschen ofta går i bräschen när det gäller att anamma nya tekniska lösningar, varför är det då så förbjudet att ställa storymässiga krav?"

    Fast jag undrar hur många som egentligen ställer krav på HBT-ämnen i dataspelen? Jag tror snarare att även i dag, 2009, så skulle HBT-teman snarare skrämma bort fler mainstreamkunder än vad det skulle locka till sig nya kunder inom grupperingar som borde lockas.

    Eller ser du ett självändamål med dylikt content? Ur ett rättviseperspektiv?

    SvaraRadera
  7. Låt mig precisera:
    I nästan varje spel med story i dagsläget - det finns alltid undantag - så handlar spelen i stort sett om samma sak. Det är en stereotyp berättelse som kanske verkar cool på ytan men som oundvikligen handlar om att något dödligt står i vägen mellan (ofta) den unge hjälten och dennes mål. Målet är återigen ofta att rädda världen eller något liknande. Stort episkt och dödstråkigt.

    Så nej, jag menar inte att det nödvändigtvis måste vara HBT-teman i spel. Däremot menar jag att alla spel - inklusive många rollspel - skulle må bra av att ta ett kik på motivation och hur man väver in den i storyn, inte minst hos spelaren.

    Med tanke på att spelbranschen knappast går i bräschen vad det gäller NÅGOT inom storytelling eller narrativ vore det åtminstone trevligt om de inte BROMSADE utvecklingen med de förstelnade mans och kvinnoroller som finns i dagsläget.

    Det mest problematiska är egentligen inte storyn i spelen, utan beteendet på onlineforum och hur moderatorer agerar i spel som World of Warcraft, där det har varit (och ibland fortfarande är) totalt förbjudet att ens nämna att man är gay, eller för den delen jude.

    Don't ask, don't tell kanske funkar i militären, men det funkar inte i en virtuell verklighet där fler och fler unga hänger varje dag. Om den världen blir lika mycket värd som deras egen verklighet så är "don't ask, don't tell" ett reellt problem.

    Ur min kommentars synvinkel så handlade det mer om att berättelserna suger i största allmänhet - som sagt, även inom många "köpeäventyr" till rollspel.

    SvaraRadera