onsdag 14 januari 2009

Hjälp Geek's Dream Girl!

Dante tipsade mig om en websida vars författare håller på att skriva en liknande bok den jag skriver.

Delta i deras undersökning*. De skall skriva den ultimata Girl Gamer-guiden och det kan de definitivt behöva hjälp med. Så hjälp dem.

Största fördelen med ett sådant projekt som de nu ger sig in på är att det öppnar upp för en vidare diskussion. Största nackdelen är att tjejer fortfarande ses som en separat grupp gamers och måste ha en egen guide. Alla andra guider, som till exempel Robin's Laws of Good Game Mastering, är inte till för oss då? Vi kvinnor? Eller överreagerar jag?

Att ha spenderat stora delar av mitt liv i mansdominerade kretsar har skadat mig en smula, kan jag ibland misstänka. Jag är ofta arg på hur jag blir behandlad, och det är inte alltid befogat. Men det finns en bakomliggande orsak, och den bakomliggande orsaken heter särbehandling.

Det är egentligen inte sanningen “att alltid synas” som spelar roll utan att det är känslan “att alltid synas” som gör att identiteten blir begränsad inom vissa områden och får en skjuts inom andra. [...] Eftersom berättelserna kommer igen hos de andra intervjuade, men också faktumet att jag känner igen dem utifrån min egna förförståelse, så vill jag påstå att det är högst troligt att män (som spelar) faktiskt blir provocerade av kvinnor (som spelar).


Det här ifrån en uppsats av Pernilla Karlsson - som finns att hämta här - och som jag personligen tycker är en mycket bra titt på hur gamers (som också råkar vara tjejer) ser på sin identitet som gamers och, ja, tjejer.
___________

* Ändrat på Dantes allmänna begäran. När Dante talar, lyssnar... erh... uppenbarligen en person i alla fall?

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

4 kommentarer:

  1. »Ta« en undersökning? Korrekturläsaren i mig förfasas ;)

    SvaraRadera
  2. Bah! En blogg är en blogg.Det får förekomma minst ett fel i varje post, så att alla korrläsare och särskrivningshatare där ute har något att anmärka på.

    :D

    SvaraRadera
  3. Jag ville bara visa (på ett förment humoristiskt sätt) att jag kan vara behjälplig även som en uppmärksam korrekturläsare.

    SvaraRadera
  4. Korrekturläsning är bra, det tycker jag om.

    Det finns en hel hög med råtext än så länge, men inga färdiga kapitel tyvärr. Senast jag kollade var jag uppe i 15.000 ord. Jag meddelar - genom lite mindre öppna källor - när jag har något som är värt att korrläsa.

    SvaraRadera