lördag 10 januari 2009

Rollspel

Eftersom det säkerligen är några bland läsarna som inte kommit i kontakt med rollspel tidigare, kommer jag att lägga in ett kort kapitel i början av boken som förklarar vad rollspel är, men framförallt hur det är uppbyggt.

Jag drar senare lite paralleller mellan hur rollspel är uppbyggt och hur mansmyter i stort är uppbyggda, baserat på Ronny Ambjörnssons bok "Mansmyter"*. Han påpekar i boken att hjälten lever ett episodiskt liv, ett hoppande från projekt till projekt, på precis samma sätt som rollpersoner "lever" sina liv - från uppdrag till uppdrag.

Men nu blev jag sidetrackad, om man kan säga så på svenska.**

Det här ett kort utdrag ur boken.

Rollspel
Från ett komponentperspektiv består rollspel av en spelmekanisk del, en narrativ, “kulturell” del, ett äventyr, spelare och spelledare. Rollspelet är för det mesta inte komplett utan samtliga de delarna.

Regler och rollpersonernas egenskaper berättar för spelare och spelledare vilka regler som gäller i den världen det spelas i, det vill säga “så här fungerar det att springa, så här mycket kan du som rollperson förflytta i världen med hjälp av din fysiska styrka, och den här typen av magi eller motsvarande psykiska krafter kan du använda dig av”.

Den narrativa delen berättar för spelaren och spelledaren vilken slags värld rollpersonerna befinner sig i. Är det en alternativ verklighet där tyskarna vann andra världskriget eller är det en fantasyvärld där magiska varelser hänger på låset till den lokala tavernan för att hitta äventyrare att skicka på uppdrag?

Äventyret berättar för spelarna vad de skall göra, vilken gåta de skall lösa. Ofta handlar det om episodiska berättelser som tillsammans formar en kampanj, det vill säga en längre tidsperiod som rollpersonerna befinner sig ute på uppdrag med mindre och större berättelser som greppar i varandra för att forma en helhet.

Spelledaren är den person som presenterar och representerar världen för spelarna. Spelledaren presenterar också äventyret och hur omvärlden reagerar på rollpersonerna och deras handlingar. Spelledaren är (eller skall vara) en opartisk domare i spelet. Spelledaren har även mycket både informell och formell makt i spelsammanhangen. I många fall är det enbart spelledaren som har all infomation om spelvärlden.

______________________________________
* Ronny Ambjörnsson - Mansmyter: Liten guide till manlighetens paradoxer, Fischer 1990
** Det kan man inte, men jag gör det ändå.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , ,

1 kommentar:

  1. Hej!

    Arbetar som frilansillustratör sedan många år tillbaka och är alltid nyfiken på nya projekt. Finns det fortfarande intresse så går det att kontakta mig på info@wasaktreation.se eller bara gå in och kika på tidigare alster på illustratörcentrum eller min hemsida www.wasakreation.se

    mvh

    //Ralf Söderlind

    SvaraRadera