lördag 10 januari 2009

Kvinnor som representanter för ondskan

Jag har under dagen suttit och skrivit en hel del material, det har blivit ungefär 10 sidor råtext till boken, och medan jag gick igenom mina anteckningar hittade jag en kommentar som fick mig att börja rota både på nätet och i mina bokhyllor.

Rädslan för det kvinnliga

Ronny Ambjörnsson - som får stå för mycket av refererandet just nu i bloggen - skrev i sin bok Mansmyter* om James Bond och hans eviga uppdrag, men även om de frestelser som han träffar på på vägen. Jag tror inte någon skulle säga emot om jag påstod att kvinnor utgör en stor del av de frestelser - eller kanske de enda - som Bond måste ta sig förbi för att lyckas med sina questar.

Jag har letat lite som sagt, och än så länge har jag hittat Drow i D&D**, som inte bara är onda, utan kaotiskt onda OCH ett matriarkat. Ser man på?

Jag har fått ihop tre sidor so far, men jag måste fjärrlåna en bok för att befästa mina teorier, och det kanske kan vara vettigt att leta lite övriga referenser också.

Likstorm*** är ett annat exempel på hur kvinnor (kan) framställas som onda. Tre spelledarpersoner får vara med. Livisika, Armilde och Bodvildur.

Livisika var i huvudsak hatets källa, en moturladdning till själva skapelsen. Men hon livnärde sig också på lidandet i gränslandet mellan livet och döden.
- Likstorm, RiotMinds 2007


Elak var hon, och slug. Precis som Drow, som intrigerar och lönnmördar för att behålla sina platser i hierarkin.

Men nu är det definitivt dags att sluta för idag.

10 sidor längre och ett helt nytt område att undersöka... Dammit...
___________________________________________________________________
* Ronny Ambjörnsson - Mansmyter: Liten guide till manlighetens paradoxer, Fischer 1990
** Rich Baker & Skip Williams - Dungeons & Dragons v.3.5: Monster Manual, Wizards of the Coast 2003
*** Theo Bergquist & Jonas Lindström - Likstorm, RiotMinds 2007

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

  1. I det underbara (dator)rollspelet Avernum känns kvinnor och män rätt lika varandra - dvs dom finns att hitta i alla yrken och "viktighetsgrader" i storyn.

    Apropå onda kvinnor så är Erika Redmark den (om jag minns rätt) den absolut kraftfullaste magikern i hela Avernums historia. Hon är god på så sätt att hon är på Avernums sida (dvs mot imperiet), men hon är det rätt urskiljningslöst pga sitt oändliga hat. Kaotiskt god kanske är mer rätt egentligen.

    SvaraRadera
  2. Det är en intressant poäng det där med att vissa personer i rollspel gör _vad som helst_ för att uppnå sitt mål.

    Samma sak händer ju med rollpersoner i vissa äventyr. De dödar allt som kommer i deras väg förutsatt att någon har sagt åt dem att göra det. Det är lite lustigt, faktiskt.

    SvaraRadera