lördag 17 januari 2009

The Mouse Guard

På min vanliga... erh... runda på SF- bokhandeln sprang jag in i ett glatt litet rollspel av Luke Crane och David Petersen. "The Mouse Guard" heter det, och eftersom "Burning Empires" föll mig i smaken så köpte jag även det här rollspelet.

Jag har inte haft tid att göra mer än bläddra i det eftersom jag köpte det igår. Längre rapport kommer vid ett senare tillfälle. Tills dess kan hugade läsare exempelvis läsa den här högen med recensioner ifrån speltidningen Fenix, och ett par på min systerblogg, djävulskt beläst.

Från Fenix:
Likstorm
Götterdämmerung
Alpha Omega
Battlestar Galactica
Burning Empires
Demon Hunters
CthulhuTech
Dark Passions
Etherscope
Scion - Hero
Serenity
Unhallowed Metropolis
WitchCraft
Nostalgi
Bortom: Lögnens slöja
Supergänget
Banishers
Changeling - The Lost
Lords of Summer
Reuiem for Rome
Winter Masques
Autumn Nightmares

Från djävulskt beläst
Cold City
The Committee for the Exploration of Mysteries
Shock 1.1 - Social Sciende fiction

Det är en del vid det här laget.

Det lustiga... eller lustiga... Det svåra med att skriva om rollspel är att det alltid kommer nya grejer och sifferbetyg är verkligen inget jag tycker om. Hur viktar jag det? Panik och ångest i kvadrat.

Nåväl. Till nästa Fenix har jag förmodligen en hel del att säga, eftersom jag fått en laddning med böcker från Indy Press RPG. Den damp ner två dagar efter deadline :P. Hellas, Godsend och Hot War står på listan, och nu även Tunnels & Trolls v. 7.5 och The Mouse Guard. Förhoppningsvis har jag tid att skriva ihop något om Gaming as Culture och The Fantasy RPG också, två böcker jag har använt när jag skriver om kvinnor/ rollspel.

Joakim kom dragandes med Gender Inclusive Game Design av Sheri Graner Ray igår också, så nu lär det väl ta hus i helvete i boken. Det är lite jobbig att vara så kritisk mot en spelform som jag älskar så mycket. Samtidigt vet jag att om inte jag säger något om sakernas tillstånd och verkligen får ur mig allt jag har gått och tänkt på så länge nu, så kommer jag förmodligen att sluta spela.

Joakim påpekade också att jag samlar på rollspel. Han kan ha en poäng. Det står närmare 260 böcker i mina hyllor nu. Regelsystem av olika slag.

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar