måndag 12 januari 2009

Tunnels & Trolls v.7.5

Att ha vuxit upp med Äventyrsspels fantastiska rollspelsboxar gjorde att jag blev helt förtrollad av Tunnels & Trolls v. 7.5*. Det ligger i en låda. Med medföljande tärningar! Och små pluppar för rollpersonerna att använda på en stridskarta!

Ljuvligt!!!

Jag har sådana otroliga lustar att bara kasta mig rakt in i kampanjandet att jag knappt vet vart jag skall ta vägen. Nostalgikick.

Men det jag skulle komma till, som jag egentligen reagerade på när jag började läsa regelboken är detta - varför förlöjligas tjejrollpersoner i rollspelet?

Seriöst.

Behöver man verkligen göra det?

After you have rolled up the prime attributes of the character, you need to give it a name and gender. Our example will be male, and is called Gimor Ironfang, although it could just as easily be Daisy the Delicious Dancer and be female.


Jag menar, vem vill vara tjej i ett rollspel och heta Daisy den läckra danserskan? Förusatt att man inte är kille då och tror att man vet hur tjejer skall spelas. Hur många har inte varit med om grabben som skaffar en kvinnlig rollperson och 1. förser henne med jättebröst och flörtar med alla som kommer i hennes väg. Lyckas hon så dödar hon dem med läppstiftsgift eller en liten dolk som hon har gömt mellan brösten (som sanningen att säga för det mesta skulle kunna gömma allt från en dolk till en mindre stridsvagn) eller 2. Gör henne till den manligaste krigaren i hela universat, förutom just det där med ringbrynjebikinin och jättebrösten.

Det där är ett intressant fenomen faktiskt. Jag får nog kolla lite närmare på det.
_______________________________________________________________
*Ken St. Andre - Tunnels & Trolls v.7.5, Fiery Dragon Productions, Inc 2008

Intressant?

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar